• Vem ska rösta å...

Vem ska rösta åt dig?

Idag bestämmer de 38 procent som röstade 13 juni 2004 om vilka beslut våra politiker skall ta i Europaparlamentet. Tror du att den dryga tredjedelen tycker precis som du?

De flesta beslut i Sverige påverkas av beslut som tagits i EU. Att Sverige ska införa direktivet IPRED eller att våra bussar är anpassade för personer med funktionshinder – det är EU-beslut som påverkar din vardag. Sex av tio ärenden som behandlas i kommun och landsting påverkas av EU-beslut. Vi har fått säkrare mat och piggare kirurger genom beslut fattade i EU. Även om Bryssel kan kännas långt borta så syns besluten tydligt här.
I juni 2009 är det val i 27 länder i Europa. I valet 2004 deltog 36,6 % av de röstberättigande från Jönköpingslän, vilket var sämre än riksgenomsnittet, som var 37,5 %. Bäst i klassen var stockholmarna med ett valdeltagande på 43,9 %. I år är det vi som ska toppa den ligan!
I förra valet till Europaparlamentet röstade bara var fjärde person under 25 år. De flesta som röstar i valet är över 50 år och medelåldern på våra parlamentariker är över 50 år. Vi vet att de som väljs till Europaparlamentet är erfarna – men har de rätt erfarenheter?

Du kan göra skillnad med din röst! Om du inte använder din röst ger du den till någon annan.

Europaparlamentskandidaterna från Nässjö
Alexander Lowejko, Vänsterpartiet