• Vårdförbundet: ...

Vårdförbundet: dags för kortare arbetstid

I vår ska Vårdförbundet förhandla fram ett nytt kollektivavtal för 90 000 vårdanställda. Arbetstidsförkortning står högt på agendan. ”Det är dags”, konstaterar ordförande Sineva Ribeiro.

När Vårdförbundet frågade sina medlemmar vilken fråga som är viktigast inför avtalsrörelsen blev svaret tydligt: arbetstider.

– Våra medlemmar får inte ihop vardagen och orkar inte jobba heltid. Alldeles för många känner sig tvingade att gå ner i tid, vilket inte bara påverkar månadslönen utan även livslönen och pensionen, säger Sineva Ribeiro, ordförande för Vårdförbundet som organiserar sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor.

När facket nyligen lämnade över sina krav till arbetsgivarna inför de stundande förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal stod förkortad arbetstid med på listan, utöver andra krav som högre löner. Det lär dock inte bli någon enkel förhandling.

– Jag hör ju redan SKR säga att det inte går. Jag vill ställa frågan: vad kostar det samhället om vi inte gör något åt det här? Vad kostar dödsfall i cancerköer och höga sjukskrivningstal i vården, säger Sineva Ribeiro.

Vårdförbundets Sineva Ribeiro vill ha kortare arbetstid
Sineva Ribeiro är ordförande för Vårdförbundet, ett partipolitiskt obundet fack- och professionsförbund som organiserar 114 000 medlemmar inom hälso- och sjukvården.

Vårdförbundet konstaterade i en rapport i december att den vanligaste orsaken till att medlemmarna väljer att jobba deltid är brist på återhämtning och vila. För fem år sedan låg barn under åtta år i topp, men det skälet har halkat ner till plats tio. Det visar att det är dags att ta frågan om arbetstid på allvar, menar Sineva Ribeiro.

– Med kortare arbetstider skulle fler kunna jobba heltid, och vi skulle få motsvarande 8000 nya kollegor i vården. I förlossningsvården skulle vi få 700 fler barnmorskor. Det skulle höja patientsäkerheten och göra att vi kan arbeta efter bättre metoder, som en barnmorska per födande kvinna, säger Sineva Ribeiro.

Vilket är ditt bästa argument för att vinna debatten om arbetstiderna?

– Ingen vinner på att våra medlemmar jobbar deltid för att de inte orkar, eller att de blir sjukskrivna. Det förlorar hela samhället på. Vi har inte råd att tappa den kompetens som våra yrken besitter. Med vårt förslag kan vi nå fler som kan jobba heltid, det gynnar alla.

Se intervju med Sineva om arbetstidsförkortning.
Läs artikeln om barnmorskan Hannah som får kortad arbetstid.

Text: Henrik Norling