• Styrets ambitio...

Styrets ambition långt ifrån verkligheten

I en debattartikel skriver regionstyret, bestående av Socialdemokraterna, Moderaterna och Bevara akutsjukhusen, att de i sin budget föreslår viktiga satsningar på sjukvården. Det låter verkligen bra, men är satsningarna tillräckliga och är inte timmen något sen? Två av de tre styrande partierna har trots allt suttit vid makten sedan 2018 medan det tredje partiet styrde regionen fram tills att de andra två tog vid. Vi behöver alltså inte gissa oss till vad deras politik får för konsekvenser. Det behövs ingen kristallkula, det finns redan ett facit.

En tredjedel av länets vårdplatser har gått upp i rök under de senaste mandatperioderna. Beroendet av hyrbemanning slår ständigt nya rekord. Vårdavdelningar släcks ned, nu senast inom psykiatrin. Ambulanskliniken är långt ifrån att klara sina mål om att nå fram till patienten i tid samtidigt som de lokala skillnaderna är mycket stora.

Så ser situationen alltså ut trots att personalen ställer upp och arbetar massor av övertid.

Regionstyret berättar om en hälso- och sjukvård i toppklass. Det är en hög och beundransvärd ambition, samtidigt är det rätt lång ifrån verkligheten i många avseenden. Att barn får vänta i flera år på rätt hjälp och stöd är inte toppklass. Nedsläckta vårdavdelningar och långa väntetider på ambulans är inte heller toppklass. Det räcker med att öppenhjärtigt samtala med personal, patienter och anhöriga för att förstå att frustrationen och besvikelsen ibland är rätt omfattande.

Medicinen mot hyrberoendet och långa köer ska enligt regionstyret vara en ny inriktning inom personalpolitiken. Men låt mig vara uppriktig – jag har svårt att se det. Den nya personalpolitiken är misstänkt lik den gamla och facit för den har vi ju som sagt redan.

Förhoppningsvis får jag äta upp de här orden, men jag tror tyvärr att hyrberoendet kommer att fortsätta öka. För vem vill arbeta kvar i en sjukvård som styrs av politiker som inte förmår att på riktigt lägga om personalpolitiken? Vem vill stanna kvar hos en arbetsgivare som kör fast i samma hjulspår år efter år?

Fler måste göra Vänsterpartiet sällskap och arbeta för frågan om arbetstidsförkortning med bibehållen lön. Varför inte börja där det i dag är som svårast att behålla och rekrytera personal, exempelvis inom dygnet-runt-vården?

En modell för detta har under flera år prövats i Region Halland. Arbetstidsförkortning gör det lättare att rekrytera och det blir både bättre och i många fall billigare. När arbetsplatserna blir mer attraktiva är det lättare att rekrytera och att behålla kompetens. Vilket i sin tur minskar behovet av övertid och dyr hyrbemanning.

Annons

Men lite beröm förtjänar det kvasi-nya regionstyret. Det finns nämligen partier som förfäras över att de som styr vill använda sparade medel för att stärka delar av sjukvården. Men för Vänsterpartiet är det en självklarhet att använda det utrymme som finns i kommunallagen gällande sparade medel nu när vi befinner oss i en rätt tuff nedåtperiod. Regionen har hög soliditet och flera år av miljardöverskott i ryggen.

Men är det för lite och är det för sent?

Om regionen, som en del partier verkar tycka, inte ens i detta kritiska läge ska använda sparade medel för att ta udden av krisen så landar vi rätt snabbt i det klassiska citatet från Emil i Lönneberga:

”När jag inte har pengar då kan jag inte dricka sockerdricka och när jag har pengar då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?”.

Därför är det ändå bra att regionstyret väljer att använda sparade medel för att göra en del prioriterade sjukvårdssatsningar. Men är det för lite och är det för sent? Det får framtiden utvisa.

En sak är dock helt säker. Om alla regioner och kommuner ska spara sig ur krisen samtidigt så kommer arbetslösheten att skjuta i höjden. Dit vill vi inte.

Mikael Ekvall (V)

Regionråd i opposition