• Ny distriktssty...

Ny distriktsstyrelse valdes på telefonkonferens

Vänsterpartiet genomförde semidigital distriktsårskonferens

Lördagen 25 april genomförde Vänsterpartiet Jönköpings län en ”semidigital” distriktsårskonferens. Mötesformen innebar att man hade mötesförhandlingarna i en telefonkonferens med omröstningar utförda i en app på datorn eller mobilen hos vart och ett av ombuden.

Ordförande för konferensen var Johan Tiger, Jönköping. Ett trettiotal ombud från länets partiföreningar samt distriktstyrelse, riksdagsledamot, regionråd med flera medverkade på telefon samt ombuden var uppkopplade i omröstningsgruppen på en app. Mötespresidiet satt på partiets distriktsexpedition i Jönköping.

Det var historiskt inom Vänsterpartiet att genomföra en distriktsårskonferens på detta sätt. Andra partidistrikt som inte hann med att hålla årskonferens innan det kom mötesrestriktioner in i bilden har bara skjutit upp arrangemanget till framtida bättre tider.

– Det är naturligt att det inte blir lika djupa debatter på en telefonkonferens och en del av det sociala med att träffa och lära känna vänsterpartister från hela länet går bort, men det var viktigt och bra att vi trots dessa tider kunde sätta riktningen för det nya verksamhetsåret med ny verksamhetsplan, budget och distriktsstyrelse, säger Johan Tiger, mötesordförande.

Vänsterpartisterna i länet tyckte att det blev ett lyckat möte fast det var på telefon. Sedan slapp man ju resandet till och från mötet, vilket spar tid i ett län som geografiskt är ganska stort.

Distriktsordföranden Erica Gunnarsson Kibowa, Skillingaryd, som blev omvald på distriktsårskonferensen höll ett inledningsanförande. Hon sade att det centrala för Vänsterpartiet nu är att föra en politik som håller alla människors lika värde högst. Detta aktualiseras tydligt i denna tid med Covid-19 pandemin.

– Vi vill slå vakt om alla människors rätt till god vård oavsett ålder, funktionalitet eller klasstillhörighet. Frågan om vården både kommunalt och regionalt är oerhört viktig! De äldres rätt till adekvat, god vård på äldreboendena är en akut fråga, säger Erica Gunnarsson Kibowa, omvald distriktsordförande.

Distriktsstyrelsen ordinarie

Erica Gunnarsson Kibowa, Vaggeryd, ordförande

Johan Tiger, Jönköping, vice ordförande

Bjarne Olsen, Värnamo, kassör

Helena Fagrell, Eksjö

Pia Eliasson, Aneby

Emina Dautovic, Värnamo

Thomas Reinholdsson, Habo

Gunnar Uppman, Vetlanda

Viveka Jarflod, Vetlanda

Distriktsstyrelsen suppleanter

Paula Dahlberg, Värnamo

Sebastian Hotak, Jönköping

Thomas Fransson, Vetlanda

Revisorer

Marianne Ericsson, Nässjö och Wiveka Forell Karlsson, Nässjö.

Revisorsuppleanter

Simon Brehmer, Jönköping och Lena Björnholm, Nässjö.

Valberedning

Johan Ragnarsson, Eksjö, Anita Fagerholm, Vetlanda, Anne Falk, Jönköping, Michella Zayat, Jönköping, Elizabeth Orellana Bravo, Vaggeryd.