• Lön hela dagen

Lön hela dagen

Det är en skam att bo i en välfärdsstat där det inte är självklart att män och kvinnor har samma löner! Och det är galet att kvinnor fortfarande tar ut största delen av föräldraledigheten och tar därefter huvudansvar för barn och hem.
I en modern välfärdsstat borde en individualiserad föräldraförsäkring, där kvinnor och män delar lika på föräldraledigheten, vara självklart och skulle vara den reform som mest skulle öka jämställdhet mellan män och kvinnor vad gäller ekonomi, hälsa och möjligheter i arbetslivet.
Det är också hög tid att tillsätta en ny kvinnomaktsutredning för att kartlägga och analysera fördelningen av ekonomisk makt och ekonomiska resurser mellan kvinnor och män. Den förra utredningen, som kom för snart 30 år sen, visade på stora brister i jämställdheten mellan kvinnor och män. Vi behöver ny kunskap om hur fördelningen av ekonomisk makt och resurser mellan kvinnor och män ser ut idag, så att vi kan vidta riktade åtgärder för att öka jämställdheten.
Det är en skam, att vi mer än 100 år efter kvinnlig rösträtt, FORTFARANDE slåss för ett samhälle där vi kvinnor kräver lika lön för lika arbete och där feminismen kämpar för att ingå i mänskligheten.
LÖN HELA DAGEN!
Ciczie Weidby