• Kollektivtrafik...

Kollektivtrafiken går bakåt i utvecklingen

I dagarna nås vi av nyheterna att det från politiskt håll planeras stora nedskärningar inom busstrafiken på landsbygden. Det är hjärtskärande att se vad som sker med vår kollektivtrafik just nu. Vi känner att kollektivtrafiken går bakåt i utvecklingen i stället för att utvecklas.

I en tid som präglas av en akut kamp mot klockan för att minska våra utsläpp och dessutom med hög inflation hade man önskat sig att regionen skulle stå upp för vanliga människors behov. Vanliga människor står ändå upp för regionen och dess verksamheter genom att alltid betala skatt.

Region Jönköpings län har i flera år gjort enorma överskott, alltså en vinst på många miljarder. Dessa pengar ligger i regionens kassa utan att användas på rätt sätt. Hur kan det inte finnas utrymme för att fortsätta satsa på kollektivtrafiken? I synnerhet är detta märkligt då regionen samtidigt avser ösa in många miljoner i förlustmaskinen Jönköping Airport. Människor kan flyga till Kanarieöarna men inte ta sig till arbete och skola, det är rätt absurt.

Det är lätt att bli frustrerad när man lyssnar på flera regionpolitiker i media och regionfullmäktige när de pratar om situationen. Det finns en enorm enighet bland olika styrande och föra detta styrande partier om att hantera kollektivtrafiken så här. Detta kallar de för “god hushållning”.

Men det finns visst ett alternativ!

Vänsterpartiet är det enda partiet som har en hållbar och långsiktig lösning för kollektivtrafiken. Vi behöver bygga ut kollektivtrafiken på landsbygden så att folk kan lämna bilen hemma. Det är kris för klimatet och därmed vår gemensamma existens.

Är inte det skäl nog för att använda sparade medel så att kollektivtrafiken kan utvecklas? Det är inte “god hushållning” att spä på klimatkatastrofen och låta folk stå för notan.

Dagens situation är resultatet av den politik som tidigare förts. Tyvärr fortsätter nuvarande regionstyre med Bevara Akutsjukhusen, M och S att bedriva samma slags politik: mindre service och högre biljettpriser. För bara två år sedan hade vårt län bland de billigaste biljettpriserna i kollektivtrafiken i hela Sydsverige.

Nu har vi lika dyrt som de flesta andra, plus att vi nu ska få sämre service på landsbygden. Är det så konstigt att folk tvingas att ta bilen i stället när kollektivtrafiken inte är ett fungerande alternativ?

Ett bra exempel på ökat användande av kollektivtrafiken var när man höjde turtätheten mellan Värnamo-Gnosjö-Gislaved, bara på kort tid ökade resandet med ca 30% – varför fortsätter vi inte i samma riktning nu? I Västra Götaland, där Vänsterpartiet är med och styr, ser vi en motsatt utveckling där biljettpriserna sänkts flera gånger utan att man drar ner på service – och allt fler reser med kollektivtrafik.

Sist på tur har kristdemokratiska politiker skrivit en debattartikel om att satsa på anropsstyrd kollektivtrafik. Anropsstyrd kollektivtrafik är tyvärr inte tillräckligt, eftersom det räcker att man har några bussturer i närheten för att man inte ska ha rätt till anropsstyrd kollektivtrafik. Detta innebär att om bussen kommer för få gånger per dag eller vid fel tidpunkt då är man fortfarande strandsatt utan kollektivtrafik.

Det räcker med denna oansvariga politik. Det är klimatkris och den följer ekonomisk kris om vi inte vågar tänka annorlunda. Det är dags att politiker tar ansvar för samhällets framtid.

Vi har råd med bra kollektivtrafik i regionens regi. Det handlar om landsbygdsutveckling, stödja våra invånare i tider av kris och om att minska våra utsläpp.

João Figueiredo (V), ersättare i regionfullmäktige

Anna-Karin Ramnemo (V), ersättare i regionfullmäktige och adjungerad i tim-nämnden