• För Vänsterpart...

För Vänsterpartiet är sjukvården prioriterad

Sjukvården naglar sig fast som den viktigaste politiska frågan för svenskarna, enligt mätningar från Novus. Så har det varit länge men trots detta befinner sig Sverige i en sjukvårdskris. Det måste väl ändå kallas för ett politiskt misslyckande.

Vänsterpartiet gör bedömningen att 15 miljarder i ökade statsbidrag krävs för att regionerna ska kunna bibehålla dagens kvalité samt behålla sin sjukvårdspersonal. Därför föreslår Vänsterpartiet till att börja med 15 miljarder i ökade statsbidrag till regionerna. Statsminister Ulf Kristersson har lovat det svenska folket att regeringens ändringsbudget ska innebära att ingen sjukvårdspersonal behöver sägas upp. Trots detta tillskjuter de endast 6 miljarder i ökade statsbidrag till regionerna – den ekvationen går inte ihop och det vet statsministern.

Under pandemin blev det tydligt hur hårt pressad intensiv- och akutsjukvården i Sverige faktiskt är. Utöver detta så är det för oss mycket tydligt att det finns enorma behov inom exempelvis förlossningsvården, psykiatrin, ambulanssjukvården och i primärvården. Regeringens futtiga tillskott kommer tyvärr inte att räcka till för att rädda svensk sjukvård ur krisen.

Även sjukvården i vårat län har stora utmaningar. Kostnaderna för hyrbemanning är stora och har fortsatt att skena de senaste åren och detta tränger undan nödvändiga personalsatsningar. Att både det nuvarande och det föregående regionstyret inte varit rappa nog att möta denna utveckling med exempelvis arbetstidsförkortning, arbetsmiljöförbättringar och ordentliga lönesatsningar är tydligt. Istället valde man stora överskott. Visst kan det vara trevligt med ett fett bankkonto men det är en klen tröst när pengarna till stor del är låsta. Sammantaget har den förda politiken skapat en situation som är om vi skall vara ärliga – är rätt tuff att ta sig ur. Kanske hade det varit en bättre investering i det långa loppet att prioritera personalens hälsa och kompetensutveckling.

Nu krävs det modiga politiker som vågar tänka nytt, som vågar kritisera den ständiga pragmatismen där alla ska tycka samma sak. Vänsterpartiet är det modiga partiet. Våra regionpolitiker vill investera i personalen nu för att långsiktigt hämta hem investeringen i form av personal som väljer att arbeta kvar i regionen under stor del av sitt arbetsliv. Så bygger vi upp långsiktig kompetens och en hållbar sjukvård att lita på.

Uttalande från Distriktsårskonferensen i Vetlanda

Text: Mikael Ekvall, regionråd (V)