• Ciczie Weidby t...

Ciczie Weidby tacktalar på valkonferensen

Kamrater!

Tack för det enorma förtroendet att få toppa listan till riksdagen! När jag för fyra år sen i Norrahammars Folkets hus blev vald så ska jag erkänna att jag fick lite svindel. Vilken grej, vilken jättegrej! Hur i hela världen ska jag kunna förvalta det förtroendet? Skulle vi ens få en plats?

Då var vi en del av budgetsamarbetet, och även fast vi gjorde allt för att få ut våra reformer, så var det som om vi inte riktigt nådde ut. Inga dåliga siffror, men det kändes lite mellanmjölk, kändes som att vi hamnade lite i skymundan.

Men, efter en riktigt bra valrörelse nationellt, men framför allt här i länet, fick vi till slut, efter åtta år utan, en plats i riksdagen.

Och sen kom regeringsbildningen… Gamla alliansen klarade sig inte på egna ben, men det gjorde inte heller vi rödgröna. Då trodde vi att de inte skulle vilja samarbeta eller lägga budget med rasisterna och då är detta bara tre år sen! Efter ett otal talmansrundor och positionerande utarbetades januariavtalet fram. Ett avtal med 73 punkter som inte bara innehöll en massa nyliberal ekonomisk politik utan också direkt antifacklig och klassfientlig. Och som grädde på moset fanns det en förnedringsklausul som sa att vänsterpartiet inte skulle ha något inflytande.

Debatterna och diskussionerna var vilda och höga inom partiet om vi kunde släppa fram en regering under dom premisserna. Jonas förhandlade fram ett papper som ingen skulle få se. Men det vi sa då var att vi hade ett förbehåll, röda linjer. Vi släppte fram Löfven med ett misstroendelöfte. Om dom la fram förslag som slår sönder arbetsrätten eller inför marknadshyror skulle vi fälla regeringen.

Kamrater, TILLSAMMANS stoppade vi marknadshyrorna!

Resten är historia. Jonas avgick, men Nooshi tog över med styrka, kraft och tydlighet. Kamrater, TILLSAMMANS stoppade vi marknadshyrorna! Och det var ni som stod på gator och torg och delade flygblad och mobiliserade.

Och som en bonus lyckades vi även slå sönder januarigänget. Liberalerna är och förblir svagare än folköl, Centerpartiet sjunker i mätningarna och det är Vänsterpartiet som växer och Nooshi har tredje högsta förtroendet av partiledarna. Och de senaste mätningarna är gjorda INNAN vi fixade en tusenlapp extra till de fattigaste pensionärerna och fick förbättringar i sjukförsäkringen.

Det är nio månader kvar till val och jag känner som Angela Davis ”Vi accepterar inte längre det vi inte kan förändra, vi förändrar det vi inte kan acceptera.”

Vänsterpartiets tid som dörrmatta till sossarna är förbi, vill man räkna med våra mandat för att regera måste man förhandla med oss. För att våra väljare förtjänar det, för att Sverige förtjänar det!

Kamrater, tillsammans bygger vi Sverige bättre!