• Reinfeldt är in...

Reinfeldt är inte feminist

Fredrik Reinfeldt vill bli kvinnornas man. Häromdagen kunde man läsa i SvD att om kvinnorna i Sverige får avgöra valet så blir det en rödgrön regering.

”Det skall vi ändra på” säger högerledaren. Jaha, och metoden? Inte överraskande: sänkta skatter!

Det är märkligt hur detta kan vara universallösningen på alla problem, tror M själva på det? Problemet med högerns skattesänkningar och antifeministiska politik är uppenbar och går att avläsa i statistik om ökade inkomstklyftor mellan kvinnor och män (har ökat med mer än tusen kronor per månad), skattesänkningar som i första hand gett fler kronor och ören i redan välbeställda mäns plånböcker. Då hjälper det inte att säga att man i teorin ska arbeta för att sätta feminismen på dagordningen, när man inte ändrar på något i praktiken.

Skattesänkningar är en sak, men högern vill sällan eller aldrig tala om varifrån pengarna tas. Inte konstigt egentligen. För vem har fått betala? Jo, den offentliga sektorn!

Det är ingen hemlighet att en stark, offentligt finansierad välfärd är nyckeln till jämställdhet mellan kvinnor och män. Med högerns frysta statsbidrag och nedskärningar och uppsägningar ute i kommuner och landsting straffas kvinnor dubbelt. För det första är majoriteten av dem som arbetar offentligt kvinnor, de hotas med uppsägning och får hårdare arbetsbelastning när sparkrav genomförs. För det andra är det oftast mammor och döttrar som får mer ansvar när den offentliga servicen försämras i ekonomiska kristider. Då skall vi kvinnor obetalt efter jobbet fixa det barn- och äldreomsorgen ofta inte förmått i sin underbemanning.

Jag skulle kunna ge högern ett hett tips inför valet: vill ni verkligen gynna oss kvinnor? Satsa på välfärd och låt skatten vara. Men politik för jämställdhet har aldrig varit högerns melodi – det är väl just därför en majoritet av alla kvinnor i Sverige väljer rödgrönt!

Marianne Ericsson (V)

ordförande vänsterpartiets feministiska utskott