• Första Maj i lä...

Nu är det dags igen!

1maj2013-small

Första Maj i Jönköping

Vi demonstrerar för arbete, rättvisa och välfärd den 1 maj. Samling på Östra Storgatan (Åhléns) kl 15, avmarsch kl 15.30. Vi avslutar med möte i Kulturhuset kl 16 med tal, musik och fika. Slut upp i ledet så vi kan visa styrkan i våra krav!

Förrsta Maj i Gislaved

Inga vinster till riskkapitalbolag

Allt till välfärd

Vi samlas på gågatan vid Turistbyrån 12.00

Tal av Mikael Kalin, ordförande för Vänstern i Jönköpings län, Amir Horozic ledamot i kommunfullmäktige och Kelly Abdulrahman, styrelseledamot Vänsterpartiet i Gislaved.

Kaffe serveras, Musik

Från Gislavedsvänsterns 1 Maj-flygblad:

Inga vinster till riskkapitalbolag

Allt till välfärd

Vänsterpartiet arbetar för att välfärdens resurser ska gå dit de bäst behövs. Till skolan, vården och omsorgen. Vi behöver fler lärare och mer omvårdnadspersonal, inte färre.

Men idag försvinner miljarder till olika vinst­drivande företag. Som ofta inte ens betalar skatt som de ska och placerar vinsterna i s.k. skatteparadis. Det är en förlust för välfärden, för oss alla. Sanningen är ju att vår skatt är deras vinst!

Enligt internationell skolforskning har inget annat land har valt att låta marknadskrafterna få sådant fritt spelrum i sitt undervisningssystem som i Sverige. Detta har lett till en ökande segregation och sjunkande resultat bl.a. som en följd av att elever i sin skolmiljö inte möter kamrater med olika bakgrunder. Detta vill vi inte ha i Gislaved! Vi tror på vår kommunala skola och vill utveckla den!

Ibland påstås det att vinsterna behövs för valfriheten. Det stämmer inte. Många verksamheter drivs redan idag utan vinstsyfte. Vi ser gärna att man kan välja olika inriktningar och utförare, men vi vill inte låta företag plocka ut vinster från välfärden. Vi delar denna uppfattning med många. Enligt en alldeles färsk undersökning från Göteborgs universitet (presenterad den 16 april) ökar stödet för en stark offentlig sektor dramatiskt och en stor majoritet av svenskarna är idag emot vinster i välfärden.

Kom med och arbeta tillsammans med oss i Vänsterpartiet i Gislaved!

Kontakt: [email protected]    https://gislaved.vansterpartiet.se/

PROTIV PROFITA ZA RISKKAPITAL PREDUZECA
SVE ZA ZAJEDNICKI STANDARD-BLAGOSTANJE
Vensterpartija radi na tomeda sva sredstvza opste blagostanje oodnosno standardidu tamo gdje
su potrebna i namjenjena. Za SKOLSTVO, ZDRAVSTVO I BRIGU O STARIM I NEMOCNIM.
Potrebno je vise nastavnika te medicinskog osoblja i sl. a ne manje.
Danas nestaju milijarde poreskih sredstava u razne profit bazirane firme koje cesto ni ne placaju
poreze ili koje salju novacu u neki takozvani poreski raj daleko od onih za koje su ta sredstva
namjenjena. To je gubitak za opste potrebe i zajednicko blagostanje. Istina je da je porez koji mi placamo za njih profit.
Ako mislite slicno dobrodosli ste da sa nama u Vensterpartiji Gislaved djelujete za pravednije drustvo.
Mi Vas trebamo i rdo nas kontaktirajte putem e-adrese :

La kulan xisbiga Vänsterpartiet ee magaalada Gislaved 1da Maayo
Waxaa lagu kulmayaa gågatan, Turistbyrån 12:00 maalinimo.
Waxaa idin soo dhawaynaya Mikael Kalin oo ah af hayeenka xisbiga Vänsterpartiet ee gobolka Jönköping, Amir Horozic oo ah xildhibaan ka socda hoggaamiyaasha degmada Gislaved, iyo Kelly Abdulrahman oo ka mid ah guddiga xisbiga Gislaved.
Waxaa kala oo la idinku soo wada dhaweeynaya qaxwo.
Waa in la mamnuuco shirkadaha oo canshuuraadka dalka dhoofinaaya
Waxaa laasim ah lacagahaas canshuuraadka ah in loo istecmaalo daryeel iyo nabadgelyo mushtamac.

Xisbiga Vänsterpartiet waxay u dirrirayaan in hantida iyo kheeyraadka dalka loo esticmaalo meelaha ugu muhiimsan, sida iskoolaadka waxbarashada iyo rugta daryeelka.
Waxaa jirta baahi dhameystirnayn xagga macalimiinta iskuulaadka, kalkaaliso caafimaad iyo shaqaale daryeel guud.
Dhibaatada manta taagan waxay tahay, intaas oo miljardi kroon bay shirkadahaan waddamo kale u gudbiyaan. Iyaga oo waliba canshuuraadka u bixin habb sharci ah.
Wa nasiib’darro iyo khasaaro ka go’an daryeelka iyo nabadgelyoda mushtamaceeyna. Canshuurteeni bay faa’ido ka raadinayaan.
Ina garabb siiya oo ka mid noqo Vänsterpartiet, u dagaalan xaquuqa bulshadeeyna iyo degmadeeyna.

Waxaad nagala xiriirikartaan: [email protected]
Bogga internetkeeyna waa: https://gislaved.vansterpartiet.se