• Borg: Blir sämr...

Borg: Blir sämre än vi trott!

I en artikel på aftonbladet: https://www.aftonbladet.se/nyheter/article13650384.ab så presenterar Borg sin budget proposition.

Jag läste propositionen i stora delar, men jag efterlyser fortfarande nytänkande – vart är visionerna alliansen?

Man kan inte ha skattesänkningar som vision, det börjar bli dels tjatigt och det funkar inte längre då vi står för en ny ekonomisk kris.

Det funkar inte att ”ta ansvar” utan att inget göra – vi måste skapa arbete och sluta stå passiva för den kris som närmar oss med stormsteg.

Regeringen befarar att arbetslösheten ökar en del – men vart är jobben i budgeten?

Det enda som finns som skapar några jobb är sänkt krogmoms – då skapar det per 1,5 miljoner ett (1) arbetstillfälle – regeringen hoppas på 3000 nya arbetstillfällen av denna sänkta momsen.

Eftersom man inte ser att jobben skapas med alliansens budget – så tror jag precis som socialdemokraternas ekonomisk politisk talesperson att man har glädje kalkyler – arbetslösheten kommer nog säkerligen inte att minska i den omfattningen som Borg vill tro.

Vi måste rusta för krisen och ha visioner om att skapa arbete, inte stå passiva.

Vänsterpartiet presenterar istället ett alternativ: en storsatsning på jobb för ungdomar. Det behövs en generationsväxling i arbetslivet, särskilt i äldreomsorgen. Satsningen motsvarar regeringens 5,4 miljarder och möjliggör för 25 000 nya arbetstillfällen i välfärdssektorn. Regeringen pratar om arbetslinjen. Vi skapar jobb.

Läs Ulla Andersson, ekonomisk talesperson (v), kommentar till budgeten här:  https://vansterpartiet.se/index.php?option=com_content&view=article&id=3570:ulla-andersson-kommenterar-budgeten&catid=22:nyhet&Itemid=799