• Aftonbladet ida...

Aftonbladet idag

MP + M = sant?

Joakim Larsson, ordförande för Miljöpartiet i Västra Götaland.Foto: BERT LEANDERSSON Anders Wallner, partisekreterare för MP.Foto: FREDRIK HJERLINGJanerik Gidlund, professor i statsvetenskap vid Örebro universitet.Foto: MAGNUS WESTERBORN

75 procent av MP-topparna vill samarbeta med M

För några år sedan hade ekvationen M + MP inte gått ihop.

Men i en enkät säger nu tre av fyra av Miljöpartiets ledande kommun- och landstingspolitiker att de kan tänka sig att regera med Moderaterna.

– Vi måste bli tydligare med att vi kan samarbeta åt både höger och vänster. Och vi får ut mer grön politik av att samarbeta med Moderaterna än med något annat parti, så ska vi göra det, säger Joakim Larsson som är ordförande för Miljöpartiet i Västra Götaland till Aftonbladet.

Och han är långt ifrån ensam om att tycka så. Moderater eller Socialdemokrater spelar ingen roll för Miljöpartiets kommun- och landstingspolitiker, enligt en enkät som tidningen Dagens Samhälle har gjort.

Endast en av fem

75 procent av de tillfrågade kan tänka sig att regera med såväl M som S. Endast en av fem säger blankt nej till att bilda regering med Moderaterna.

Aftonbladet har försökt nå språkröret Gustav Fridolin för en kommentar men han hänvisar oss vidare till partisekreterare Anders Wallner.

Kan det bli aktuellt med ett samarbete mellan M och MP i framtiden?

– Det är inte längre lika tydligt att Moderaterna är det parti som står längst ifrån oss i alla frågor. Men vi har ingen ambition att bli ett femte alliansparti.

Miljonprogram och infrastruktur

Anders Wallner pekar på att det idag inte skulle kunna vara möjligt att samarbeta med Moderaterna, på grund av deras politik som han anser står långt ifrån de förändringar som Miljöpartiet vill genomföra.

– Det gäller exempelvis situationen för arbetslösa och sjuka, den obefintliga politiken kring klimatutmaningen. Det är också en brist på investeringar för framtiden när det gäller miljonprogrammen och infrastrukturen. Där finns det en ovilja hos regeringen att driva en politik i dag.

Inte rödgrönt

Det rödgröna samarbetet är definitivt över och Miljöpartiet har fått ökat självförtroende och en lust att gå sin egen väg.

– Nu fokuserar vi på att vara en egen politisk kraft, en grön politisk kraft med ett grönt alternativ.

Är ett eventuellt samarbete med M en känslig fråga inom MP?

– Nej, egentligen inte. Ute i landet har vi länge samarbetat med både Socialdemokrater och Moderater. Vi samarbetar där vi får igenom mest politik och därför ser det lite olika ut ute i landet.

Inga EU-motståndare

Janerik Gidlund, professor i statsvetenskap vid Örebro universitet är inte förvånad över de lokala MP-topparnas intresse för Moderaterna.

– Det är alldeles uppenbart att det politiska landskapet ser helt annorlunda ut nu jämfört med för tio år sedan. Inte minst den här internationella dimensionen, där Miljöpartiet genom att lämna det mest aktiva EU-motståndet bakom sig, plötsligt på ett trovärdigt sätt kan samarbeta med olika partier som driver ett aktivt EU-samarbete.

Inte Vänsterpartiet

Han tror även att de nya språkrören Gustav Fridolin och Åsa Romson kan ha en annan inställning till gamla och nya samarbeten än sina föregångare.

– Jag tror inte att de här språkrören är särskilt förtjusta i Vänsterpartiet. Och det är kanske så att Miljöpartiets gamla tillväxtmotstånd har luckrats upp ordentligt. Det är inte säkert att tillväxt och miljöförstöring sitter ihop lika tajt som tidigare. Och det är en förutsättning för att samarbeta med Moderaterna, då kan man inte köra med nolltillväxt.